31. FENDI
Adele és Edoardo Fendi |
bőr, szőrme, luxus, luxus, luxus
A Fendi divatház egy kis római szőrmekereskedésből
nőtte ki magát Olaszország egyik vezető luxusmárkájává. A Fendi márkát 1925-ben hozta létre egy egy fiatal házaspár, Edoardo
és Adele Fendi. A kezdettekkor egy táska- és szőrmeboltot nyitottak Rómában, a
via del Plebiscit-on. A termékek kiváló minősége miatt a kis üzlet híre hamar
elterjedt és a Fendi egyenesen presztízsmárkává vált. 1946-ban a házaspár 5 lánya
is csatlakozott a családi vállalkozáshoz, akik új ötleteket és energiát
hoztak az üzletbe. Mikor
a lányok átvették az irányítást, Paola kezdett a szőrmékkel foglalkozni, Anna a
bőrárukkal, Franca volt a marketinges, Carla az üzletvezető, Alda pedig az
eladásokat felügyelte.Ezt követően jelent meg a köztudatban a
divatot és ezen belül a szőrme pozícionálását forradalmasító Karl
Lagerfeld, aki 1962-től a Fendi bundák tervezője, kreatív igazgatója lett. Lagerfeld a
"ready-to-wear" vonallal új formákat, innovatív technikákat vitt
a gyártásba, amellyel a nehéz szőrmét könnyedebbé, modernebb, hétköznapibb
viseletté álmodta. Lagerfeld nevéhez fűződik a dupla F logo tervezése is. Mikor
Maria Silvia Venturini Fendi (Anna Fendi lánya) lett a táska részleg kreatív
igazgatója, akkor a híressé vált baguette formával a részleg profitja az egekbe
szökkent, hosszú előjegyzéses listával lehet(ett) hozzájutni a legújabb
darabokhoz. Az első órakollekció Silvia Venturini
Fendi nevéhez fűződik, amelyet 1988-ban dobták piacra. Ez volt a Fendi’s Zucca
kollekció, amely egyszerre volt sportos, fényes és vonzó mind a nők mind a
férfiak számára. A legmagasabb minőségben készülnek, valamint a svájci ETA
óraszerkezet van bennük. Az
ezredfordulón a Fendi márka a LVMH
tulajdonába került, napjainkra, pedig az apró családi vállalkozás már egy neves
vezér luxusmárkává vált. Világszerte több mint 100 luxusüzlettel rendelkezik és azon keresztül
éves szinten 160 millió eurót meghaladó forgalmat bonyolítanak. A Fendi egyik legnagyobb sikere,
a még 1997-ben megalkotott Fendi Baguette táska, ami nevét a francia kenyérrel
való hasonlóságáról kapta. A több mint 600
változatban kapható
táska hamar kultikus tárggyá vált. További
híres táskaformájuk még a 2jours, Peekaboo, Pequin, Spybag. Érdekes ötleteikkel
mindig sikerül a középpontba kerülniük, 2007-ben a
kollekciót Pekingben, a Kínai Nagy Falon mutatták be, több ezres tömeg feszült
tekintetével kísérve. 2014-ben felkértek tíz
hírességet, hogy tervezzék meg saját Peekaboo táskájukat, amelyből két darab
készült, egyik a tervezőnél maradt, a másikat elárverezték, és a gyermekekért
tevékenykedő Kids Company kapta meg jótékonysági alapon a teljes összeget. A
"tervezők" között olyan nevek szerepeltek, mint a modell Cara
Delevingne, Jerry Hall, és lánya Georgia May Jagger, a
színésznő Gwyneth Paltrow, Naomie Harris, az énekesnő Adele, a
divat illusztrátor Tanya Ling, a haditudósító újságíró Katie Adie (akinek
halvány rózsaszín táskája a békét szimbolizálja), a képzőművész Tracey
Emin, és az építész Zaha Hadid (akinek pillantsatok rá műveire, mert
hihetetlenül érdekes formákat alkot).
Illatok:
Fendi (1985)
Fendi Uomo (1988)
Asja (1992)
Fantasia (1996)
Life Essence (1996)
Theorema (1998)
Theorema Leggero (2002)
Celebration (2004)
Fendi 2004 (2004)
Fendi for men (2004)
Palazzo (2007)
Fan di Fendi (2010)
L'Acquarossa (2013)
Furiosa (2014)
Az első Fendi üzlet |
Lagerfeld Modell 1970 |
Peekaboo táskák |
2014 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése