18. COCO CHANEL
|
Gabrielle Bonheur „Coco” Chanel |
"Hercegnő bárki lehet, Chanel csak egy van."
1883-ban
született Saumur-ban, Franciaországban. Édesanyja halála után édesapja
árvaházba adta, így 12 éves korától apácák nevelték. Gabrielle 18 éves korában az
egyház által működtetett Notre-Dame intézetbe került, ahol elsajátította a
varrás csínját-bínját. Varrónői munkásságát 1903-ban babaruhák és kelengyék
varrásával kezdte a Maison Grampayre-nél. Öt évvel később varrónői állását a
színpadra cserélte, elősorban zenés darabokban, mulatókban lépett fel. Itt
ragadt rá beceneve, mert egyik híres slágere a Qui qu'a vu Coco dans l'Trocadéro című dal volt. A népszerű énekesnő
válogathatott az udvarlókban, itt ismerkedett meg Étienne Balsan-nal, aki
később bemutatta az angol üzletembernek, Arthur Chapelnek, aki anyagi forrást
biztosított Gabrielle önállósodásához és első üzletének megnyitásához.
Kezdetben kalapokat készített, majd női ruhákkal bővítette repertoárját a
Cambon utcai üzletben, amely először a 21-es, később 31-es szám alatt volt. A
Chanel divatház központja a mai napig itt található. Chanel szabadította
fel a nőket a fűző szorításából, nadrágot adott rájuk, divatba hozta a rövid
frizurát, ruháival lehetőséget biztosított a sportos életmódhoz a nők számára
is. Számos varrástechnikai megoldás fűződik a nevéhez, a zsebes, rátétes,
szegéllyel varrt Chanel kosztüm pedig legalább olyan jelképe az évszázadnak,
mint a Holdra szállás. Ami Coco Chanelről a kosztümökön kívül mindenkinek
eszébe jut, a kis fekete ruha. Chanel sohasem ment férjhez, pedig szeretői
voltak trónörökösök, művészek, diplomaták. „Hercegnő bárki lehet, de Chanel
csak egy van” – vallotta. Bevallása szerint az egyetlen férfi, akit igazán
szeretett Arthur Chapel (becenevén Boy) volt. A kis fekete ruha keletkezéséről
különböző változatok születtek. Az egyik történet szerint Coco Boy Chapel
halálhíre hallatán készítette el magának először és gyászruhaként viselte. Így
történt? Az biztos, hogy Boy halála nagyon megrázta Coco-t, a szóbeszéd szerint
a férfi halálának másnapján mesterembereket hívatott és feketébe burkoltatta
hálószobája falait és mennyezetét. A függönyöket, ágyneműket is fekete színűre
cserélte, sőt a szomszédok megrökönyödésére a villa spalettáit is feketére
mázoltatta. Az eset 1919-ben történt, és bár ez a variáció él élénkebben a
köztudatban (valószínűleg a Coco életét bemutató filmek miatt), a másik
történetnek az évszámokat tekintve nagyobb a valószínűsége. 1925-ben Chanel,
aki régóta dolgozott azon, hogy megszabadítsa a nőket a „maskaráktól”, ahogy ő
nevezte, egy operaházi bemutatón páholyából végignézett a nézőtéren, alaposan
szemügyre véve a hölgyek öltözetét és felháborodottan állapította meg, hogy a
közönség nagy része Paul Poiret színes, fodros, tollas kreációiban pompázik. A
szóbeszéd szerint ekkor felkiáltott: „Ez nem mehet így tovább,
visszaparancsolom őket feketébe!” Ez az élmény ihlethette tehát inkább a kis
fekete ruhát, amely tervezésének rövidesen neki is látott, és megszületett az
egyszerű krepdesin ruha, szűk ujjal, amelyet szinte bárhová fel lehet venni. Coco
1926-ban a Vouge-ban tette közzé reklámját, amelyet a lap úgy kommentált, hogy
„minden nő ízlésének megfelel”. A Chanel Ford-nak is becézett (mert a
T-modellhez hasonlóan mindenkihez szólt és hihetetlen mennyiséget adtak el
belőle), kis fekete ruha óriási siker lett. Viselése könnyű mozgást tett
lehetővé, egyenes szabása és fekete színe miatt karcsú és molettebb alakon is
jól állt. Coco inspirálódott a zárdai
évekből, egyszerű színek, egyszerű vonalak jellemzőek munkáira főleg kezdetben.
Munkát és lakhatást biztosított számos orosz menekültnek a forradalom után, ők
az orosz népi motívumokkal hatottak a tervezőre. Fáradhatatlan volt, képes újra
és újra megújulni. 1973-ban halt meg egy vasárnapi napon, amelyet mindig is
gyűlölt, mert a munkaszünet napja volt.
A Divatház: Coco Halála
után Jacques Wertheimer vette át a Chanel-ház vezetését. Kritikusai szerint nem
törődött sokat a céggel, ezért az átlagosan teljesített. Napjainkban Alain
Wertheimer a Chanel vezérigazgatója. Az 1983-as év a változásé volt. Karl
Lagerfeld lett a művészeti igazgató; a keze alá
tartozott a haute couture, a ready-to-wear és a kiegészítők vonala, és az
általa diktált irányvonal sokkolta a világot. Felrázta, megfiatalította a
kreációkat, és újabbakat hozott létre, mint például Chanel órákat, bőrápoló
termékeket - PRÉCISION - , újabb parfümöket, valamint napszemüvegeket. Az
egyszerű, elegáns vonalakat keverte a friss, újszerű darabokkal, így a
fiatalabb generációk is Chanel darabokat kezdtek viselni.
|
A kis fekete ruha |
|
1926 |
|
Az ötös számú parfüm |
|
Estélyi ruha 1935-ből |
|
Chanel kosztüm |
|
1958 |
|
1923 |
|
Chanel 2017 Spring/Summer |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése